De Fiat 500

previous arrow
next arrow
Shadow
Slider

Feiten en cijfers van onze Fiat 500:

Type: Fiat 500 L / Fiat Cinquecento (L = Lusso, dit betekent luxe)
Bijnaam: in de volksmond ‘rugzakje’ genoemd
Lengte: 2.97 m
Breedte: 1.32 m
Hoogte: 1.32 m
Gewicht: 530 kg
Transmissie: handgeschakeld
Kleur: Rosso Corallo
Motorvermogen: 13 pk
Topsnelheid: 80 km p/u

De korte historie

Zeg Fiat en je zegt Italiaans design. Van de hand van ‘meesterontwerper’ Dante Giacosa is ook de Fiat 500. Achttien jaar lang rolde de vierzitter Fiat 500 in Torino (Turijn, Noord-Italië) van de band. In 1957 voor de eerste maal gelanceerd als goedkope, praktische stadsauto. In de jaren die volgden verschenen er verschillende type uitvoeringen. Was de Fiat Nuova 500 het eerste sobere model, voorzien van vouwdakje, dat de fabriek verliet, daarna volgden uitvoeringen als de Fiat 500 D met de zogenaamde ‘zelfmoorddeuren’ die naar achteren opengingen en de Fiat 500 F met (opnieuw) een aanpassing aan het motorvermogen. Tegelijkertijd met de Fiat F werd ook de Fiat L in productie genomen. De aanpassingen waren vooral van cosmetische aard voor het interieur; de bekleding werd aangepast, evenals het dashboard dat werd bekleed en de snelheidsmeter (langwerpig) mét, jawel, een heuse benzinemeter. Het laatste model Fiat 500 dat werd geproduceerd is de Fiat R. In 1975 was het gedaan met de productie van de 500. Er waren er tot op dat moment ruim 3,5 miljoen geproduceerd. De Fiat 500 bleef daarna echter in het collectieve geheugen gegrift als een schattig autootje, met een hoge aaibaarheidsfactor.